• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Blog

Bal-jobb-bal-jobb

Mivel egyre több wattmérő tudja, járjuk kicsit körbe a jobb/bal láb egyensúly kérdését. Ez nem más, mint, hogy milyen mértékben adsz le teljesítményt a jobb és a bal lábaddal, százalékban kifejezve. Különösebb figyelmet akkor kapott ez a téma, amikor olyan teljesítmény mérők kerültek a piacra (pl Rotor, Garmin Vector, Power2Max, stb), melyek vagy menet közben egy megfelelő computerrel, vagy utólag az elemzéskor kimutatják ezt a százalékos arányt. A kérdés az, mi dolgunk ezzel?

Ez egy alapvető ellentmondás: a kerékpáron szinte minden szimmetrikus, mindkét hajtókar ugyanolyan hosszú, tegyük fel a stopli helyzete is ugyanaz mindkét lábon, akkor hogyan kaphatunk eltérő teljesítmény egyensúlyt?! (power balance) Ez a kérdés rávilágít arra, hogy mennyire fontos és egyben nehéz is a megfelelő üléspozíció beállítás. Egy gépet kell "összehozni" egy élő szervezettel. Különleges házasság ez...

A legtöbben asszimetrikusak vagyunk, ez tény. Alapvetően a szervezetnek meg van a jól bejáratott módszere arra, hogy megoldjon dolgokat, nem feltétlenül kell belenyúlni és túl sokat tanakodni ilyesmiken mint, hogy most a jobb lábon 58% volt a balon meg csak 42% az egyensúly. Természetesen az teljesen más eset, ha egy sérülésből adódóan van az eltérés a két láb teljesítmény leadása között, vagy tovább megyek láb hossz eltérés van. 

Az asszimetriát számos tényező befolyásolhatja:

  • fáradás
  • üléspozíció
  • pedálfordulat
  • teljesítmény leadás

Az, hogy a wattmérők a kerékpár mely részén mérik a teljesítményt, befolyásolja a jobb/bal láb arány mérést is. Egyes eszközök a pedálban mérnek, és mindkét oldalon, ez a könnyebbik eset, mivel a computer különbséget tud tenni, hogy mely oldalról érkezett a jel. Azonban a csak egyik oldalon mérő eszközök (hajtókarba, hátsó agyba rejtett, stb) alapból nem tudnak különbséget tenni, hogy éppen melyik oldalról érkezett a teljesítmény, erre csak a hajtókar rotációs mozgásából következtethetnek (pl gyorsulás mérővel).

A leötlött adat így néz ki a Garmin oldalon:

A gond csak az, hogy nem igazán tudsz mihez kezdeni a számokkal. Megfigyelhetsz egyfajta trendet, tendenciát, de ahány kerékpáros, annyiféle asszimetria! Nem sok, de azért léteznek tanulmányok e témakörben. Ebben például profi kerékpárosokat vizsgáltak egy 40km-es időfutam alatt. A teljesítmény egyensúly eltérése 13-17% között mozgott az időfutam vége felé. Ez jelentős eltérésnek tűnhet egy évi 20-30 ezer kilométert tekerő profihoz képest!

Másik tanulmány: Ebben az esetben master kerékpárosokat vizsgáltak, akik meg voltak győződve róla, hogy jó hajtástechnikával rendelkeznek. Egyfajta lépcső teszt során mérték a jobb és bal láb teljesítmény leadását, a szinte egyetlen, erre a célra alkalmas eszközzel egy SRM hajtókar dinamóméterrel. Az eltérés 23-30% közötti volt.

Az asszimetriát nem szabad figyelmen kívül hagyni, ugyanis kopásból eredő sérüléseket okozhat. Ha rendszeresen 25 % feletti értékeket mérsz, akkor el kell kezdened foglalkozni ezzel a kérdéssel. Elsősorban a két láb asszimetriájára gondolok. Különböző konditermi, egylábas gyakorlatok segíthetnek, ha az eltérés az izomzatra vonatkozik, ha láb hossz eltérés van akkor a stopli helyzetével és esetleg alátétekkel kell manipulálni, de ezt már bízd a profikra.

Hogyan javíts a teljesítmény egyensúlyon?

  • az edzésbe illessz olyan szakaszokat (főleg görgőn) amikor csak a jobb/bal láb egyensúlyra koncentrálsz (csak ezt a funkciót tudó wattmérővel edzőknek)
  • próbáld javítani a hajtástechnikádat: magas fordulatos betétekkel, frekvencia piramissal, egylábas hajtásokkal
  • javíts az izomzatbeli eltéréseken egylábas, erő edzéssel        

 

Akik olyan szerencsések, hogy mindezeket látják edzés közben (görgőn,) azoknak kicsivel könnyebb dolguk van a hajtástechnika fejlesztését illetőleg:

 

Vizsgáljuk meg, mit jelent ez a piskóta alakú forma ott középen. A pedál erőt mutatja a különböző hajtás fázisokban, jobb és bal láb szerint. Ha megnzünk 3 különböző hajtástechnikával rendelkező sportolót, akkor ugyanez a Spinscan ábra így néz ki:

1) Amatőr, kezdő kerékpáros:

 

2) Haladó szintű kerékpáros:

 

3) 1 évtizede edző és versenyző sportoló:

 

Domináns jobb láb egy Ironman 70.3 alatt, vagy csak rosszul kalibrált Vector pedálok?:

Szintén Ironman, de hosszútáv! Ha megnézed az emelkedőkön a toló és húzó fázisra való nagyobb odafigyelés miatt az egyensúly is normalizálódni látszott::

Válaszolva a cikk elején feltett kérdésemre, hasznos dolog lehet a Powerbalance figyelése, de vannak fontosabb adatok is, mint a normalizált teljesítmény (NP), edzés stressz érték (TSS), vagy az intenzitási faktor (IF), melyek megfelelő használatával előbbre juthatsz.. Azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy a legkisebb javulás a biomechankában jelentős változást hozhat a hatékonyságban, és a sérülések elkerülésében. Hogy az asszimetria a teljesítmény leadásban miképp hat a hatékonyságra, vagy az üléspozíció beállítással mennyire tudjuk befolyáslni mindezt, még nem tiszta, további kutatások szükségesek. Úgy gondolom, a wattmérők még szélesebb körű elterjedésével további cikkek, tanulmányok fognak majd napvilágot látni, és talán jobban beleláthatunk ebbe az érdekes témába.  

 

Felhasznált irodalom:

Felipe Pivetta Carpes1 , Mateus Rossato1 , Irvin E. Faria2 and Carlos Bolli Mota: DURING AN INCREMENTAL EXERCISE CYCLISTS IMPROVE BILATERAL PEDALING SYMMETRY

Coyle , E.F., Feltner, M.E., Kautz, S.A., Hamilton, M.T., Montain, S.J., Baylor, A.M., Abraham, L.D., and Petrek, G.W. (1991). Physiological and biomechanical factors associated with elite endurance cycling performance. Medicine and Science in Sports and Exercise. 23:93-107.

Drake, S. (n.d.) “Do you think I should lower my aero bars? Dynamic Bike Fit with the CompuTrainer’s SpinScan Takes the Guesswork out of Positioning.” 

Single-leg cycle training is superior to double-leg cycling in improving the oxidative potential and metabolic profile of trained skeletal muscle Abbiss CR1, Karagounis LG, Laursen PB, Peiffer JJ, Martin DT, Hawley JA, Fatehee NN, Mart

An Integrated Analysis of Leg Length Differences and the Effect of Correctional Techniques on Stroke Mechanics and Performance Indicators in Competitive Cyclists Paul W. Macdermid1* and Michael E. Mann2

Hogg S. Medical Assistance The Five Most Common Cycling Injuries. Paper presented at the Bicycling Australia. 2013

 

 

Strava