top Best Vibrators for Every Personality Type Good Adult Toys at adultfameclub kinds of vibrators cheap vibrater strap on videos vibrater bedroom toys bondage gear women toys toys for adults vibrators for women g spot vibrator
Vasember
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Blog

Vasember

Nem, ez az írás most nem az Ironman-ról fog szólni, vagy a két csavarról a kezemben,  hanem egy már korábban emlegetett fogalomról az oxigénszállításról. Pontosabban a vér oxigénszállító képességéről. Mert hiába a profi felkészülés a megfelelő regeneráció vagy a szakértő edző, ha az oxigén nem jut el a munkát végző izmokig, és a sportoló teljesítménye csak árnyéka önmagának.

A laborlelettel  kezdődik minden. Amikor nem megy az edzés, égnek a combjaid már alacsony terhelésnél, úgy érzed nincs elég oxigén, akkor jön a nagyvérkép, hogy lássuk rendben van e a vasháztartásod? Rengeteget vitáztam már háziorvosokkal, néha még sport orvosok is furán néztek rám, mert a leletet kézbe véve minden paraméter a norma értékek között van. Igen, de azt nem szabad elfelejteni, hogy ez átlag emberekre vonatkozik, és nem sportolókra. Ugyanez igaz a vitamin és ásványi anyag szükségletre is, de ez más téma. Szóval mi itt a probléma kérem? Hematokrit 0.43 L/L (referenciatartomány férfi: 0.41-0.51 között, {vagy 41-51%}), Hemoglobin 142 g/L (referenciatartomány: 135-170 között), hogy csak pár adatot érintsek. Ez egy sportolónak kevés?

A kályhánál kell kezdenünk: mi alkotja a vért?

1) Alakos elemek 45%:

-Vörösvérsejt: feladata az oxigén és a széndioxid szállítása, és a vér vegyhatásának biztosítása.

-Fehérvérsejt:a szervezet védekező rendszerének a tagja, feladata az idegen anyagok (baktériumok, vírusok) elpusztítása.

-Vérlemezke: feladata a véralvadás biztosítása.

2) Vérplazma 55%:

-Víz (plazma 90%-a), fehérjék (albumin, globulin), véralvadási faktorok, komplement anyagok, cukor, bilirubin, ásványi anyagok, hormonok, maradéknitrogén.

Hemoglobin (HGB)(g/l, vagy g/dl))

Nem kell ezeket mind fejből tudni, a mi szempontunkból a legfontosabb, hogy minél több oxigén jusson az izmokhoz. A vérbe bekerült oxigén kb. 2 %-a a vérplazmában fizikailag oldva szállítódik, 98 %-a pedig a vörösvérsejtekben található hemoglobinhoz kötődik ez utóbbi vastartalma által. A vörösvértesteknek az élettartama átlagosan 120 nap, az elöregedett vértestek felszívódnak és újak lépnek a helyükbe, ehhez viszont vasra van szükség. Ezt a táplálkozással tudod megadni a testednek. A szervezetben lévő vas kb. 25%-a ferritin formájában  tárolódik. Ha nem fogyasztunk elég vasat, akkor szép lassan el kezd kialakulni az anaemia vagy egyszerűbben vérszegénység, ami átlag embereknél sokszor egyet jelent a vörösvértest- és a hemoglobin szint csökkenésével. Ahhoz, hogy a vörösvérsejt termelődés beinduljon első körben az EPO (erythropoetin)  nevű hormonnak kell termelődnie. Gondolom a számos dopping botrány miatt ez kifejezés ismerősen hangzik.

Tehát a célunk hogy minél több oxigén jusson el az izmokhoz, ehhez magas hemoglobin számra van szükség. Ha csökken a számuk, az kihat többek között a VO2max-ra is (Lamanca & Haymes). Azonban van egy érdekes jelenség: ha csökken is a hemoglobin szint a VO2max kb 2 hét alatt visszaáll a normál értékre, ami a szervezet különleges adaptációs képességét mutatja. Azonban a teljesítmény továbbra is elmarad a megszokottól, és ez rámutat arra, hogy a magas VO2max érték nem egyenlő a magas teljesítőképességgel. Magyarán nem feltétlenül az nyer, akinek magasabb a VO2max-a. Viszont,  vértranszfúzió által (pl. a vérdopping) növelve a hemoglobin szintet 1g 100ml-1 (15.7→16.7) a VO2max 4-9%-al javítható. (Calbet et al.)   

Alapvetően az anaemia kialakulása két okra vezethető vissza:

1) nem termelődik vagy alacsony számú a vörövértest. Általában valamely, a képzéshez szükséges anyag (pl. vas) hiánya okozza.

2) a termelődésnél nagyobb arányban pusztulnak a vörösvértestek, például a hemolízis miatt.

Kemény edzés hatására, pontosabban az erős izomösszehúzódások, vagy futás során a talp hajszálereiben a vörösvérsejteket ért trauma miatt (footstrike hemolízis), csökken a vörösvértestek száma. Mindez teljesítmény csökkenéshez vezet.

Egyéb okai lehetnek: 

  • az izmok savasodása (acidózisa)
  • mechanikai hatás
  • a munkát végző izmok megemelkedett hőmérséklete

Top állóképességi sportolók adatai Neumann/Pfützner táblázata alapján: 

  Férfi sportoló Női sportoló
Eritriciták (mill/µl) 5.21 ± 0.46 4.61 ± 0.39
Hemoglobin (g/dl) 16.1 ± 1.4 13.8 ± 1.3
Hematokrit (%) 0.47 ± 0.04 0.42 ± 0.04
MCV (fl) 88.6 ± 3.0 89.1 ± 4.3
MCH (fmol) 1.81 ± 0.10 1.82 ± 0.08
MCHC (g/l) 21.1 ± 1.3 20.5 ± 1.2
Vas (µmol/l) 18.1 ± 7.1 17.5 ± 6.2
     

Létezik azonban olyan fogalom, hogy sport anaemia. Erről akkor beszélünk, ha a hemoglobin koncentráció nőknél kevesebb mint 11.5 g/dL és férfiaknál kevesebb mint 13g/dL. Ez valójában egy hamis anaemia, hiszen a vörösvértestek száma normális, csupán a hemoglobin mennyisége csökkent ami a megemelkedett plazma mennyiségnek köszönhető. Egy edzetlen ember vér mennyisége kb 5.4 L, ebből a plazma mennyisége 2.9 L. Ugyanez az érték egy jól edzett sportolónál már 6.9 L, amiből a plazma 4 L. Bár a vörösvértestek száma növekszik az edzetlen alany 2.5 literéhez képest 2.9 literre, mégis a megnövekedett plazma érték miatt a hematokrit érték csökken 0.46-ról 0.42%-ra. 

Hematokrit (HCT, HTK): (l/l)

A hematokrit érték a vérben lévő szilárd alkotók térfogatarányát mutatja.Sportolók esetében az alacsonyabb hematokrit érték az elvárható, hiszen ez segít a kapilláris gázcserében. A hematokrit érték emelkedik fokozott izzadás vagy dehidratáció miatt, és elérheti akár az 50%-ot is.  

A vérvételnél kapott adatok nem mindig tükrözik hűen a valós állapotot. Mivel ezek a tesztek a hemoglobin értéket 100 ml-re adják meg, ebből nem lehet megbízhatóan következtetni a teljes hemoglobin szintre, mivel edzés hatására ugyan nő a szint, viszont -ahogy már az imént említettem-, a plazma szint még jobban növekszik, így valójában a "felhígulás" miatt az értékek csökkenek.   

MCH: (pg - pikogramm/sejt)

Egy vörösvértestre számított hemoglobinmennyiség, mely a rutin vérkép vizsgálat része, de önmagában nem értékelhető paraméter. Emelkedett értéke macrocyter anaemiára utal, a B12 vitamin metabolizmus zavarai, és a folsav anyagcsere zavara okozza. 

MCHC: (g/l)

Az eritrociták átlagos hemoglobin koncentrációját mutatja. Fontos paraméter, mert rámutat, hogy az eritrociták mennyire rugalmasak, ami ahhoz kell, hogy a legvékonyabb hajszálereken is átjussanak. 

MCV: (fl - femtol)

Átlagos vörösvértest térfogat. Csak a hemoglobin értékkel együtt értelmezhető.

Ha magas az érték:

  • folsav hiány
  • alacsony B12 vitamin szint
  • rendszeres alkohol fogyasztás

Alacsony érték:

  • vashiányos állapot

Folsav:

Vízben oldódó vitamin. Fontos szerepe van a fehér- és vörösvértestek, vérlemezkék képzésben, ezért sportolóknak ajánlott a szedése. A folsavhiány vérszegénységhez is vezethet, azért fokozott bevitele vashiányos állapotban elkerülhetetlen.

B12 vitamin

Nélkülözhetetlen a vérképzéshez. Hiányában a vérképzés zavara lép fel, aminek a következménye, hogy a hibás vörösvérsejtek elpusztulása miatt csökken a hemoglobin mennyisége.

C vitamin:  

Segíti a vas felszívódását (akár hétszeresére növelheti), ugyanakkor antioxidáns hatású.

Vas: (mikromol/L - μmol/l)

A vasat a mikro- és makro elemek közé is sorolhatjuk, esszenciális mikroelem, vagyis a szervezet nem képes előállítani. Felszívódását több dolog is befolyásolja. Magas vas tartalmú ételek (a teljesség igénye nélkül): mák, mogyoró, dió, mandula, valódi kakaópor, méz, kagyló, sertésmáj, marhahús, máj, sárgabarack, egres, szeder, zab, brokkoli, bab, borsó, spárga, stb.

Felszívódását gátló anyagok:

  • oxálsav (rebarbara, spenót)
  • tein (tea, kávé)
  • kálcium
  • foszfoproteinek és fitátok (tojás, búzaliszt)
  • szénsav (üdítők)
  • cukor

A szintetikus vas felszívódás a szervezetben nem hatékony, körülbelül 6-8% szívódik csak fel.  Mindez nem azt jelenti, hogy minden sportolónak vasat kell szednie. Megfelelő vasháztartással rendelkezőknek akár árthat is, tehát vérkép nélkül csak óvatosan!

Ferritin

Egy fehérje, mely képes megkötni a vasat. A ferritin csak egy része található a vérben, mégis arányában mutatja, hogy mennyi a szervezet teljes vastartaléka 

Vashiány és véradás:

Először is vashiányosan nem adhatsz vért, ez alap. Viszont sokszor felmerül a kérdés sportolóktól akiket edzek, hogy adhatnak e vért. Nem szép dolog, de mint edző, lebeszélem őket midig, ha tudom, természetesen meg nem tilthatom. Véradáskor kb. 180-200mg vas távozik a szervezetedből. Ha a vas készítmény felszívódása optimális, akkor napi 35-40 mg vas szedés mellett is legalább 12 hét mire vissza áll a kiindulási állapot. És addig erre számíthatsz: megemelkedett pulzus; magasabb légzési ráta; nehézkes lábak; alacsonyabb teljesítmény; légszomj intenzív edzéseknél.

Magaslati edzés:   

Egyértelmű, hogy a sportolók miért mennek magaslati edzőtáborba, azért, hogy növeljék a vörösvérsejtek számát, amit a szervezetben a magaslat miatti alacsony oxigénszint vált ki. További hatása a megemelkedett EPO termelődés is, és az edzés közbeni megemelkedett kalória felhasználás. Edzőtábor előtt alap kellene, hogy legyen egy vérkép, ellenőrizve a szervezet állapotát. Ha enyhe vashiányos állapotban megy ki a sportoló, akkor az edzőtábor - főleg ha még rövid is - csak árt, mint használ. Láttam már ezért itthon OB-t elbukni... A szervezet vas szintje "dönti el", hogy sikeres lesz e az edzőtábor vagy sem. A magaslati edzésről még rengeteget tudnék írni, de ez az írás most nem erről szól.

Felhasznált irodalom:

Lasne, F., and J. de Ceaurriz (2000). Recombinant erythropoietin in urine. Nature 405: 635.
Levine, B.D., and J. Stray-Gundersen (1997). "Living high-training low": effect of moderate-altitude acclimatization with low-altitude training on performance. J. Appl. Physiol. 83: 102-112.
Looker, A.C., P.R. Dallman, M.D. Carroll, E.W. Gunter, and C.L. Johnson (1997). Prevalence of iron deficiency in the United States. JAMA 277: 973-976.
Lucas, W., and P.C. Schroy III (1998). Reversible ischemic colitis in a high endurance athlete. Am. J. Gastroenterol. 93: 2231-2234.
Nachtigall, D., P. Nielsen, R. Fischer, R. Engelhardt, and E.E. Gabbe (1996). Iron deficiency in distance runners: a reinvestigation using 59Fe-labelling and non-invasive liver iron quantification. Int. J. Sports Med. 17: 473-479.
Nagashima, K., G.W. Cline, G.W. Mack, G.I. Shulman, and E.R. Nadel (2000). Intense exercise stimulates albumin synthesis in the upright posture. J. Appl. Physiol. 88: 41-46.
Panebianco, R.A., N. Stachenfeld, N.L. Coplan, and G.W. Gleim (1995). Effects of blood donation on exercise performance in competitive cyclists. Am. Heart J. 130: 838-840.
Smith, J.A., D.T. Martin, R.D. Telford, and S.K. Ballas (1999). Greater erythrocyte deformability in world-class endurance athletes. Am. J. Physiol. 45: H2188-2193.
Papaioannides D, Giotis C, Karagiannis N, et al. Acute upper gastrointestinal hemorrhage in long-distance runners letter. Ann Intern Med 1984; 101: 719
Waller, M.F., and E.M. Haymes (1996). The effects of heat and exercise on sweat iron loss. Med. Sci. Sports Exerc. 28: 197-203.
Clarkson PM, Haymes EM. Exercise and mineral status of athletes: calcium, magnesium, phosphorus, and iron. Med Sci Sports Exerc 1995; 27: 831-43 2.
McDonald R, Keen CL. Iron, zinc and magnesium nutrition and athletic performance. Sports Med 1988; 5: 171-84 3.
Newhouse IJ, Clement DB. Iron status in athletes. An update. Sports Med 1988; 5: 337-52 4.
Yoshimura H. Anemia during physical training (sports anemia). Nutr Rev 1970; 28: 251-3 5.
Yoshimura H, Inoue T, Yamada T, et al. Anemia during hard physical training (sports anemia) and its causal mechanism with special reference to protein nutrition. World Rev Nutr Diet 1980; 35: 1-86
Zhu, Y.I., and J.D. Haas (1997). Iron depletion without anemia and physical performance in young women. Am. J. Clin. Nutr. 66: 334-341.

 

 

 

Hirdetések

Bejelentkezés