• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Blog

POWERTAP C1

Emlékszem, amikor az első montimat vettem '92-ben nem vol egyszerű hozzájutni egy jó géphez. Kevés embernek volt ilyen, mint ahogy az első wattmérőm sem nagyon jött velem szembe. Az egy Ergomo volt, ami szépen kiszolgált, de valahogy mégsem terjedt el. Elsők között voltam az itthoni wattmérő tulajdonosok között, mint ahogy nálam van a hazánkba behozott első PowerTap C1 wattmérő is, aminek a megvételét egyáltalán nem bántam meg!
 

Nem ez az első PowerTap-om. Használtam már országútis hátsóagyat, és montis, tárcsásat is. Amit imádtam bennük, az az egyszerűség, és megbízhatóság. Sosem volt vele gondom, az elemcserén kívül nem kellett hozzányúlnom. A jel stabil volt, az értékek relevánsok, meg sem fordult a fejemben, hogy a képernyőn látható watt nem az aminek mutatja magát. Számomra a megbízhatóság egyre jobban felértékelődött, mert a számos új wattmérővel együtt megjelentek a típushibák, fals értékek, és sok kérdőjel: a ami edzés tényleg csak ennyi átlag watt volt?  

Ez a cikk nem arról szól, hogy lehúzzak egyes termékeket! Itt van például a Stages. Sokan választják, mert jó árban van, igaz csak a bal oldalon mér, ami nem a legjobb megoldás. De ez nem olyan nagy probléma, ha pontosan mér. Gyenge pontja az elem fedél, aminek a meghúzása nagy körültekintést kíván. Ha túlhúzod, utána már nem tömít rendesen, és beázik, aminek a hatására fals adatok érkeznek. Nem rég jártam úgy, hogy közel 30-35 wattal mért kevesebbet a stages. Ok, miután kiszáradt megint jók voltak az adatok, de a bizonytalanság/bizalmatlanság nem múlott el.

A powertap agyban azt szerettem, hogy elindultam és már mért is, semmi macera, kalibrálás, nem megfelelő a nyomaték amivel meghúztam, stb. Nagyon pontos, ugyanakkor igénytelen műszer volt. Éppen ezért kíváncsian vártam a C1-et. 2015-ben az amerikai cég nagyon belehúzott. A hátsó agyas megoldást egy kritika érhette - ami sokaknak elég nyomos érv volt ellene -, hogy egy kerékszettre voltál korlátozva. Nekem ez nem volt gond, de versenyzőknek már igen. Aztán megjelentek a pedálba épített Garmin wattmérők, és sokan azt gondolták: de jó, majd rakosgatom az egyik bringáról a másikra. Na azért ez nem ilyen egyszerű... Ja és a Polarról ne is beszéljünk, a lánc vibrációt mérő eszköz után ez a pedálos megoldás sem lett nagyon népszerű.

Kicsit elkalandoztam...

Visszatérve a powertaphoz, tavaly belehúztak, mert piacra dobtak egy pedálos és egy lánctányérba épített vattmérőt is.

(Powertap P1)

Nézzük meg a C1-et! Az érzékelőket (általában nyúlásmérő bélyegek) több helyre is lehet rejteni a kerékpáron:

  • középcsapágyban: pl. Ergomo, Rotor
  • hátsó kerékben: pl. Powertap G3
  • pedálokban: pl. Garmin, Polar, PowerTap P1
  • hajtókarban, hajtókaron: pl. Stages, Pioneer, 4iiii
  • hajtókar csillagban: pl. SRM, Power2max 

A powertap rendhagyó módon a lánctányért választotta. A két lánctányért az FSA gyártja, és egyedi módon a tányérok egy darabból készülnek, csak így lehetett megoldani, hogy a csillag és a lánctányérok közötti feszültséget (amiből aztán a computeren megjelenő watt is származik) mérni tudják. Jelenleg 3 fog kiosztással készül (53/39, 52/36 és 50/36), és csak 110mm lyukkörű hajtókar jöhet számításba, viszont úgy tudom tervben van több újabb változat piacra dobása is. Egyenlőre 5 csillagos rendszerekkel kompatibilis, az alábbi táblázatban látható melyek ezek:

Általában magam szerelem a bringám, ez sem okozott gondot, a felrakás pofon egyszerű. Régi lánctányérok le, az új fel, és ehhez a mellékelt csavarokat kellet használni. A csavarok meghúzása sem igényel különösebb figyelmet, ez alatt azt értem, hogy a rendszer nem érzékeny a nem megfelelően meghúzott csavarokra.

Ami nagyon tetszik, hogy nem csak ANT+, hanem Bluteooth Smart kapcsolatot is tud, ezzel pl. Suunto órák és Polar computerek (pl. M450) is bejöhetnek a képbe. A meglévő rendszerhez csak 150 grammot ad hozzá, ami nem vészes. A szinte bárhol kapható CR 2032-es elem körülbelül 200 órát bír, és az elemcsere két imbusz csavar eltávolítása után könnyedén megoldható. A gyártó 2 év nemzetközi garanciát vállal a termékre. Frissítések (firmware) az ingyenes programon keresztül érkeznek, és könnyedén telepíthetőek a powertap mobile app segítségével. 

Az auto zero funkció lehetővé teszi a menet közbeni, automatikus kalibrálást, ami igen hasznos dolog, így szinte mindig, minden körülmény között pontos watt értékeket kapunk. Az elem mellett elhelyezett gyorsulás mérő egyrészt felébreszti a készüléket a legkisebb mozgásra, másrészt a wattmérésben oly fontos paraméter, a szögsebesség mérését is elvégzi. 

Pontosság: ±1.5 %. Leteszteltem és tényleg elég pontos. Mihelyst összeállt a rendszer, dobtam is fel a bringát  a cyclus2-re, hogy lemérjem az eltérést, ha van. Sok wattmérő érkezik hozzám diagnosztika során, és érdekes dolgokat tapasztalok. Van, hogy végig 5-10-15 watt eltérés van, de olyan is előfordul, csak bizonyos tartományban nő az eltérés, amúgy konstans. Itt ilyen nem volt.   

Jobb/ball láb teljesítmény leadást is mér, (garmin oldalon ez a power balance), pontosabban mutat, hiszen csakúgy mint a power2max, az alsó és a felső hajtókar állásból következtet a bal oldal erőeladására. Akárhogy is, működik, akinek ez fontos, tanulmányozhatja az ábrát edzés után, vagy menet közben nézheti a watt értékek alakulását egyik/másik oldalon. Én erre egy Edge 520-at használok: 

Garmin oldalra feltöltött powertap fájl, és a jobb/bal egyensúly:

Felmerülhet a kérdés, mi van akkor ha a lánctányér elkopik? Egyértelműen cserélni kell. Miután regisztráltad a wattmérőt, kedvezményesen juthatsz hozzá az új tányérokhoz. És a mi a legjobb, a wattmérőt és a lánctányért is be tudod itthon szerezni a forgalmazónál.   

Aki el tud vonatkoztatni a kompatibilitás problémájától, az cserébe egy megbízható, és pontos wattmérőt kap. Csak ajánlani tudom! 

  

 

 

Strava